Friday, December 14, 2012

ജീവന്മുക്തരുടെ ലക്ഷണങ്ങള്‍ - യോഗവാസിഷ്ഠം


യോഗവാസിഷ്ഠം നിത്യപാരായണം



യോ ജാഗ്രതി സുഷുപ്തസ്തോ യസ്യ ജാഗ്രന്‍ നവിദ്യതേ
യസ്യ നിര്‍വാസനോ ബോധ: സ ജീവന്മുക്ത: ഉച്യതേ (3/9/7)

രാമന്‍ ചോദിച്ചു: ഏതു മാര്‍ഗ്ഗത്തിലൂടെയാണ്‌ ഈ അറിവുനേടുക? എന്നില്‍ ഈ ‘അറിയപ്പെടുന്നവ’ (കാണപ്പെടുന്നവ) അസ്തമിക്കണമെങ്കില്‍ എന്തറിവാണു ഞാന്‍ നേടേണ്ടത്‌?

വസിഷ്ഠന്‍ പറഞ്ഞു: നിരന്തരം തെറ്റായ വഴിയില്‍ ചിന്തിച്ചുവരുന്നതുകൊണ്ടാണ്‌ ഈ ലോകം യാഥാര്‍ത്ഥ്യമാണെനുള്ള തെറ്റിദ്ധാരണ നമ്മില്‍ രൂഢമൂലമായിരിക്കുന്നത്‌. എന്നാല്‍ മഹാത്മാക്കളുടെ സത്സംഗവും വേദഗ്രന്ഥങ്ങളുടെ പഠനവും എന്നുതുടങ്ങുന്നുവോ അന്ന് ഈ ചിന്തയെ മാറ്റാം. വേദഗ്രന്ഥങ്ങളില്‍ ഉത്തമം "മഹാരാമായണം" എന്നറിയപ്പെടുന്ന യോഗവാസിഷ്ഠം എന്ന ഈ കൃതിയാണ്‌. ഇതിലുള്ളത്‌ മറ്റുപലയിടത്തും കണ്ടെന്നുവരും എന്നാല്‍ ഇതില്‍ ഇല്ലാത്തത്‌ മറ്റൊരിടത്തും കണ്ടുകിട്ടുകയില്ല. ഈ കൃതി പഠിക്കാന്‍ താത്പ്പര്യമില്ലാത്തവര്‍ക്ക്‌ മറ്റുകൃതികളെ ആശ്രയിക്കാവുന്നതാണ്‌. നമുക്കതില്‍ യാതൊരാക്ഷേപവുമില്ല.
തെറ്റിദ്ധാരണ തീര്‍ത്തും നീങ്ങി സത്യം സാക്ഷാത്കരിച്ച്‌, ആ നിറവില്‍ സ്വയം ആണ്ടു മുങ്ങിയ ഒരുവന്‍ ചിന്തിക്കുന്നതും, പറയുന്നതും ഉല്ലസിക്കുന്നതും മറ്റുള്ളവരെ പഠിപ്പിക്കുന്നതും എല്ലാം അതു തന്നെയായിരിക്കും. അവരെ ജീവന്മുക്തരെന്നും ചിലപ്പോള്‍ വിദേഹ മുക്തരെന്നും വിളിക്കുന്നു.

രാമന്‍ ചോദിച്ചു: മഹാത്മന്‍ , ജീവന്മുക്തരുടെ (ജീവിക്കുമ്പോള്‍ ത്തന്നെ മുക്തരായവര്‍ ) ലക്ഷണങ്ങള്‍ എന്തൊക്കെയാണ്‌? വിദേഹമുക്തരുടെ (ശരീരമില്ലാത്ത മുക്തര്‍ ) ലക്ഷണങ്ങള്‍ എന്തൊക്കെയാണ്‌?

വസിഷ്ഠന്‍ മറുപടി പറഞ്ഞു: സാധാരണ ഗതിയില്‍ ജീവിതം നയിക്കുമ്പോള്‍ത്തന്നെ വിശ്വത്തെ മുഴുവന്‍ അഖണ്ഡമായ ഒരു ശൂന്യതയായി അനുഭവപ്പെടുന്നവനത്രേ ജീവന്മുക്തന്‍ . അവന്‍ ഉണര്‍ന്നിരിക്കുന്നുവെങ്കിലും ദീര്‍ഘനിദ്രയുടെ പ്രശാന്തത അനുഭവിക്കുന്നു. സുഖദു:ഖങ്ങള്‍ അവനെ അലട്ടുന്നതേയില്ല. "അവന്‍ ദീര്‍ഘനിദ്രയിലും ഉണര്‍ന്നിരിക്കുന്നു. എന്നാല്‍ അവന്റെ ഉണര്‍ച്ച ലോകത്തിലേയ്ക്കല്ല. അവന്റെ വിജ്ഞാനത്തെ ലീനവാസനകളുടെ മേഘം മൂടിമറയ്ക്കുന്നില്ല."
അവന്‍ ഇഷ്ടാനിഷ്ടങ്ങളുടേയും, ഭയത്തിന്റേയും 
വരുതിയിലാണെന്നപോലെ കാണപ്പെട്ടേക്കാം എന്നാല്‍ വാസ്തവത്തില്‍ അവന്‍ ആകാശം പോലെ സര്‍വ്വസ്വതന്ത്രനണ്‌. അവന്‌ അഹങ്കാരമോ മനോവൃത്തികളോ ഇല്ല. കര്‍മ്മത്തിലോ അകര്‍മ്മത്തിലോ അവന്‍ ബന്ധിതനുമല്ല. അവനെ ആര്‍ക്കും ഭയമില്ല. അവന്‍ ആരേയും ഭയക്കുന്നുമില്ല.

അവന്‍ കാലക്രമത്തില്‍ സ്വന്തം ശരീരമുപേക്ഷിക്കുന്നതോടെ വിദേഹമുക്തനാവുന്നു. വിദേഹമുക്തന്‍ ഉണ്ടെന്നും ഇല്ലെന്നും പറയാം. അത്‌ ‘ഞാന്‍ ‘ അല്ല; ഞാന്‍ അല്ലാത്തതും അല്ല. അവന്‍ പ്രദീപ്തമായ സൂര്യനാണ്‌; സംരക്ഷകനായ വിഷ്ണുവാണ്‌; സംഹാരകനായ രുദ്രനാണ്‌; സൃഷ്ടാവായ ബ്രഹ്മാവാണ്‌. ആകാശവും, ഭൂമിയും, വായുവും, ജലവും അഗ്നിയുമാണ്‌. അവന്‍ എല്ലാ ജീവനിര്‍ജ്ജീവജാലങ്ങളുടേയും അന്ത:സത്തയായ വിശ്വാവബോധം തന്നെയാണ്‌. ഭൂത, ഭാവി, വര്‍ത്തമാനകാലങ്ങളില്‍ നിലനില്‍ക്കുന്ന എല്ലാം തീര്‍ച്ചയായും അവന്‍ മാത്രമാണ്‌.



ദൃഷ്ടൃദർശനദൃശ്യാനാം മധ്യേ യദ് ദർശനം സ്ഥിതം
സാധോ തദവധാനേന സ്വാത്മാനമവബുദ്ധ്യസേ (3/9/75)


രാമന്‍ പിന്നേയും ചോദിച്ചു: ഭഗവന്‍ , എന്റെ ധാരണ പിഴച്ചിരിക്കുന്നു. അങ്ങു പറഞ്ഞ ആ അവസ്ഥ എങ്ങിനെയാണെനിക്കു സ്വാംശീകരിക്കാനാവുക?

വസിഷ്ഠന്‍ പറഞ്ഞു: രാമ: മുക്തി എന്നുപറഞ്ഞാല്‍ അത്‌ നിരുപാധികമായ ബ്രഹ്മമാണ്‌. അതുമാത്രമാണ്‌.  'ഞാന്‍ ', 'നീ' എന്നീ ധാരണകള്‍ , വെറും ധാരണകള്‍ മാത്രമാണ്‌. അവ ഒരിക്കലും ഉണ്ടായിട്ടേയില്ല. ബ്രഹ്മമാണ്‌ ഇക്കാണപ്പെടുന്ന എല്ലാമായത്‌ എന്നു നമുക്കെങ്ങിനെ പറയാനാവും? രാമ: ആഭരണങ്ങളില്‍ ഞാന്‍ സ്വര്‍ണ്ണം മാത്രം കാണുന്നു. അലകളില്‍ ഞാന്‍ ജലം കാണുന്നു. വായുവില്‍ ഞാന്‍ ചലനം മാത്രം കാണുന്നു. ആകാശത്തില്‍ ഞാന്‍ ശൂന്യത ദര്‍ശിക്കുന്നു. മരീചികയില്‍ ഞാന്‍ താപത്തെ തിരിച്ചറിയുന്നു. അതുപോലെ ഞാന്‍ ബ്രഹ്മത്തെയാണറിയുന്നത്‌. വിശ്വത്തെയല്ല.

പ്രപഞ്ചമെന്ന ധാരണ അനാദിയായ അവിദ്യ തന്നെയാണ്‌. എങ്കിലും സത്യാന്വേഷണം കൊണ്ട്‌ അപ്രത്യക്ഷമാവുന്നതാണീ അവിദ്യ. തുടങ്ങിയതിനു മാത്രമേ അവസാനമുള്ളു. ഈ ലോകം ഒരിക്കലും ഉണ്ടായിട്ടില്ല; പക്ഷേ അങ്ങിനെ കാണപ്പെടുകയാണ്‌. ഈ സത്യത്തെയാണ്‌ ഈ അദ്ധ്യായത്തില്‍ വിശദീകരിച്ചു പറയുന്നത്‌. 

ഇക്കഴിഞ്ഞ വിശ്വപ്രളയത്തിനു മുന്‍പ്‌ കാണപ്പെട്ടവയെല്ലാം പ്രളയത്തില്‍ അപ്രത്യക്ഷമായി. അതോടെ അനന്തത മാത്രം അവശേഷിച്ചു. അത്‌ ശൂന്യമോ രൂപമുള്ളതോ അല്ല. ദൃഷ്ടിയോ ദൃഷ്ടാവോ അല്ല. അതുണ്ടെന്നോ ഇല്ലെന്നോ പറയാനും വയ്യ. കണ്ണൂം നാക്കും ചെവിയും അതിനില്ലെങ്കിലും അതു കാണുന്നു, ഭക്ഷിക്കുന്നു, കേള്‍ക്കുന്നു. അതിനു കാരണമൊന്നുമില്ല. അത്‌ ജനിക്കാത്തതാന്‌. എന്നാല്‍ അതാണ്‌ എല്ലാറ്റിന്റേയും കാരണമായി, ജലം തിരകള്‍ക്കെന്നപോലെ, വര്‍ത്തിക്കുന്നത്‌.

എല്ലാത്തിന്റേയും സത്തയായിരിക്കുന്നത്‌ ഈ അനന്തവും ശാശ്വതവുമായ പ്രഭാവിശേഷമത്രേ. ഈ പ്രഭയിലാണ്‌ മൂന്നു ലോകങ്ങളും ഒരു മരീചികയിലെന്നപോലെ തിളങ്ങിവിളങ്ങുന്നത്‌. ഈ അനന്തത സ്പന്ദിതമാവുമ്പോള്‍ ലോകങ്ങള്‍ പ്രകടിതമായി കാണപ്പെടുന്നു. ആ സ്പന്ദനം  നിലയ്ക്കുമ്പോള്‍ ലോകങ്ങള്‍ അപ്രത്യക്ഷവുമാവുന്നു. ഒരു തീക്കൊള്ളി ചുഴറ്റുമ്പോള്‍ ഉണ്ടാവുന്ന അഗ്നിചക്രം, ചുഴറ്റല്‍ നിര്‍ത്തുമ്പോള്‍ അപ്രത്യക്ഷമായി തീക്കൊള്ളി അചലമായി നിലകൊള്ളുന്നതുപോലെയാണിത്‌.  പ്രകടനാത്മകമാണെങ്കിലും  അല്ലെങ്കിലും അത്‌ എല്ലായിടത്തും എപ്പോഴും ഒരുപോലെ നിലകൊള്ളുന്നു. ഈ സത്യമറിയാത്തപ്പോള്‍ മോഹവിഭ്രാന്തിയും അറിയുമ്പോള്‍ എല്ലാ ആസക്തിയില്‍ നിന്നും ആശങ്കകളില്‍നിന്നും വിടുതലും ലഭിക്കുന്നു.

അതാണ്‌ കാലവും, പ്രകടിതവസ്തുക്കളെക്കുറിച്ചുള്ള ധാരണയും, വസ്തുക്കളും, കര്‍മ്മവും, രൂപവും. സ്വാദും, മണങ്ങളും, ശബ്ദങ്ങളും, സ്പര്‍ശവും, ചിന്തകളുമെല്ലാം. നാമറിയുന്നതെല്ലാം അതാണ്‌. അതിനാലാണ്‌ നാമറിയുന്നതും. "അതാണ്‌ ദൃഷ്ടാവും ദൃഷ്ടിയും ദൃശ്യവും (കാണലും, കാണുന്നതും കാണുന്നവനും). നീ ഇതറിയുമ്പോള്‍ ആത്മസാക്ഷാത്കാരമായി."


പൂർണ്ണാത് പൂർണ്ണം പ്രസരതി സംസ്ഥിതം പൂർണ്ണമേവ തത്
അതോ വിശ്വമനുത്പന്നം യച്ചോത്പന്നം തദേവ തത് (3/10/29)


രാമന്‍ പറഞ്ഞു: മഹാത്മന്‍ , അതിനെ എങ്ങിനെയാണ്‌ ശൂന്യമല്ലെന്നും, പ്രകാശമാനമല്ലെന്നും, ഇരുട്ടല്ലെന്നും മറ്റും പറയാന്‍ കഴിയുക? അങ്ങു പറയുന്ന പരസ്പരവിരുദ്ധമായ കാര്യങ്ങള്‍ എന്നില്‍ ചിന്താക്കുഴപ്പമുണ്ടാക്കുന്നു.

വസിഷ്ഠന്‍ പറഞ്ഞു: രാമ: നീയിപ്പോള്‍ പക്വതയില്ലാത്തവര്‍ ചോദിക്കുന്ന തരം ചോദ്യമാണു ചോദിച്ചത്‌. എങ്കിലും ഞാന്‍ അതിനു ശരിയായ ഉത്തരം വിശദീകരിച്ചുതന്നെ നല്‍കാം. ഇതുവരെ കൊത്തിയെടുത്തിട്ടില്ലെങ്കില്‍പ്പോലും ഒരു ശിലയില്‍ ശില്‍പ്പം എന്നും ഉണ്ടായിരുന്നു. അതുപോലെ ലോകമെന്നത്‌ നീ സത്തായോ അസത്തായോ കണക്കാക്കിയാലുമില്ലെങ്കിലും അതു പരബ്രഹ്മത്തില്‍ സഹജമായി ലീനമത്രേ. അതുകൊണ്ട്‌ അതിനെ 'ഇല്ലാത്തത്‌' എന്നു പറയാന്‍ കഴിയില്ല. ശാന്തസമുദ്രത്തില്‍ തിരകള്‍ കാണുന്നില്ല എന്നതുകൊണ്ട്‌ അവ ഇല്ല എന്നു പറയാന്‍ കഴിയാത്തതുപോലെ പരബ്രഹ്മം ലോകശൂന്യം എന്നു പറയുക വയ്യ. ഈ ഉദാഹരണങ്ങള്‍ക്ക്‌ പരിമിതമായ ഉപയോഗമേയുള്ളു എന്നറിയുക. 

സത്യത്തില്‍ ഈ ലോകം പരബ്രഹ്മത്തില്‍ നിന്നും ഉദ്ഭൂതമായി തിരികെ അതില്‍ ത്തന്നെ വിലീനമാവുന്നു എന്നുപറഞ്ഞാല്‍ അതും ശരിയല്ല. കാരണം പരബ്രഹ്മം മാത്രമേ എക്കാലവും നിലനില്‍ക്കുന്നുള്ളു. ഒരുവന്‍ അതിനെ ശൂന്യമെന്നു ചിന്തിക്കുന്നത്‌ അത്‌ ശൂന്യമല്ല എന്ന ധാരണ അവനുള്ളതുകൊണ്ടാണ്‌. അതുപോലെ അതിനെ ശൂന്യമായ ഒന്നല്ല എന്നൊരുവന്‍ ചിന്തിക്കുന്നത്‌ അതു ശൂന്യമാണെന്നൊരു ധാരണ അവനുള്ളതുകൊണ്ടാണ്‌. പരം പൊരുളിനെ ഭാസുരമാക്കാന്‍ സൂര്യപ്രഭപോലെയുള്ള വസ്തുശ്രോതസ്സുകള്‍ക്കൊന്നും കഴിയില്ല. കാരണം പരം പൊരുള്‍ അവസ്തുവത്രേ. അതു സ്വയം പ്രഭമാണ്‌. അതിനാല്‍ അത്‌ ജഢമോ ഇരുട്ടോ അല്ല. പരം പൊരുളിനെ സാക്ഷാത്കരിക്കാന്‍ 'മറ്റൊരു' വസ്തുവിനാവില്ല. അതിനു സ്വയം സാക്ഷാത്കരിക്കാനേ കഴിയൂ. അനന്തമായ അവബോധം അനന്തമായ അകാശത്തേക്കാള്‍ പവിത്രം. ലോകം ഈ അനന്തതപോലെയത്രേ. 

കപ്പല്‍ മുളകിന്റെ സ്വാദുനോക്കാത്തവന്‌ അതറിയാത്തപോലെ വസ്തുനിഷ്ഠമായ പഠനം കൂടാതെ ഒരുവന്‌ അനന്തതാവബോധം അനുഭവവേദ്യമാവുകയില്ല. അങ്ങിനെ ഈ ബോധം ജഢമായും ചേതനാഹീനമായും തോന്നുന്നു. ലോകങ്ങളും അതുപോലെയത്രേ. പ്രത്യക്ഷമായ സമുദ്രത്തില്‍ അലകള്‍ പ്രകടമെന്നതുപോലെ രൂപഭാവരഹിതമായ ബ്രഹ്മത്തില്‍ ലോകങ്ങളും രൂപഭാവങ്ങളില്ലാതെ നിലകൊള്ളുന്നു.

"അനന്തതയില്‍ നിന്നും അനന്തത ഉയര്‍ന്നുദ്ഭവിച്ചു അനന്തമായിത്തന്നെ നിലനില്‍ക്കുന്നു. അതിനാല്‍ ലോകം സൃഷ്ടിക്കപ്പെട്ടിട്ടില്ല. അത്‌ എന്തില്‍നിന്നുദ്ഭവിച്ചുവോ അതായിത്തന്നെ നിലനില്‍ക്കുകയാണ്‌." (പൂര്‍ണ്ണത്തില്‍ നിന്നും പൂര്‍ണ്ണം). ആശയങ്ങളാകുന്ന ഇന്ധനം മനസ്സില്‍ ചിന്തകളുണ്ടാക്കുന്നു. അവയെ പിന്‍വലിച്ചുകഴിഞ്ഞാല്‍ 'ആത്മാവ്‌' എന്ന ധാരണയ്ക്ക്‌ അന്ത്യമായി. അപ്പോള്‍ എന്തുണ്ടോ അതാണ്‌ അനന്തം. ഏതാണോ ഉറക്കമോ ജഢമോ അല്ലാത്തത്‌ അതാണനന്തം. ഈ അനന്തതയിലാണ്‌ അറിവ്‌, അറിയുന്നവന്‍ , അറിയപ്പെടുന്നവസ്തു എന്നീ ത്രിപുടികള്‍ ധിഷണയുടെ അഭാവത്തില്‍ ഒന്നായി നിലനില്‍ക്കുന്നത്‌.



അദാവേവ ഹി യന്നാസ്തി കാരണാസംഭവാത്സ്വയം
വർത്തമാനേപി തന്നാസ്തി നാശ: സ്യാത്തത്ര കീദൃശ: (3/11/13)


രാമന്‍ പറഞ്ഞു: ഭഗവന്‍ , വിശ്വപ്രളയസമയത്ത്‌ നാമിപ്പോള്‍ കണ്ടുകൊണ്ടിരിക്കുന്ന ലോകം എവിടെപ്പോയി മറയുന്നു?

വസിഷ്ഠന്‍ പറഞ്ഞു: വന്ധ്യയുവതിയുടെ പുത്രന്‍ എവിടെയാണ്‌? അവന്‍ എവിടെപ്പോയി മറഞ്ഞു?. വന്ധ്യയുടെ പുത്രന്‌ അസ്തിത്വമില്ല. ഒരിക്കലും ഉണ്ടായിരുന്നിട്ടില്ല. ഈ സാദൃശ്യം നിന്നെ അമ്പരപ്പിക്കുന്നുവെങ്കില്‍ അത്‌ നീയീ ലോകത്തെ വാസ്തവമായി കണ്ടതുകൊണ്ടാണ്‌. ഉദാഹരണത്തിന്‌ ഒരു സ്വര്‍ണ്ണമാലയില്‍ 'മാലത്വം '  അല്ലെങ്കിൽ 'ആഭരണത്വം' എന്നൊരു സത്യവസ്തു ഉണ്ടോ അതോ അതിലുള്ളത്‌ 'സ്വര്‍ണ്ണം' എന്ന സത്യവസ്തുവാണോ? ശൂന്യതയില്‍ നിന്നു സ്വതന്ത്രമായി ആകാശമുണ്ടോ? അതുപോലെ പരബ്രഹ്മത്തില്‍ നിന്നും വിഭിന്നമായി ലോകം എന്നൊരു 'വസ്തു' ഇല്ല. മഞ്ഞുകട്ടയില്‍നിന്നും തണുപ്പ്‌ വേര്‍തിരിക്കാവുന്നതല്ല, എന്നതുപോലെ ബ്രഹ്മത്തില്‍ നിന്നും വേറെയല്ല ലോകം. മരീചികയിലെ ജലം  ' ഉണ്ടായി '  ഇല്ലാതാവുന്നില്ല. അതുപോലെ ലോകം പരം പൊരുളില്‍ നിന്നുദ്ഭവിച്ച്‌ എങ്ങുംപോയി മറയുന്നില്ല. 

"ഈ ലോകത്തിന്റെ സൃഷ്ടിക്ക്‌ കാരണമൊന്നുമില്ല. അതുകൊണ്ടുതന്നെ ഇതിന്‌ ആദിയില്ല. ഇപ്പോഴും ഇതു നിലനില്‍ക്കുന്നില്ല. പിന്നെങ്ങിനെ ഇതിനു നാശമുണ്ടാവും?". ബ്രഹ്മത്തില്‍നിന്നും 'ഉണ്ടായതല്ല' ലോകം എന്നു നീ സമ്മതിക്കുകയും, ലോകത്തിന്റെ പ്രത്യക്ഷഭാവത്തിനു നിലനില്‍ക്കാനാവുന്നത്‌ ആ ബ്രഹ്മത്തിനെ ഉപാധിയാക്കിയാണെന്നുറപ്പിക്കുകയും ചെയ്യുമ്പോള്‍ ലോകമെന്ന ഒന്നിനു നിലനില്‍പ്പില്ല എന്നും ബ്രഹ്മം മാത്രമേ ഉണ്മയായി ഉള്ളൂ എന്നുമറിയാം.

അതൊരു സ്വപ്നം പോലെയാണ്‌. അജ്ഞാനാവസ്ഥയില്‍ ഒരുവന്റെ  ധിഷണ, സ്വയം പല സ്വപ്നസാമഗ്രികളായി അവന്റെയുള്ളില്‍ പ്രത്യക്ഷപ്പെടുന്നു. അവയെല്ലാം ആ ധിഷണ (ബുദ്ധി) മാത്രമാണല്ലോ. അതുപോലെ സൃഷ്ടിയാരംഭത്തില്‍ ഇത്തരമൊരു 'പ്രത്യക്ഷപ്പെടല്‍ ' സംഭവിച്ചു. എങ്കിലും ഇതു ബ്രഹ്മത്തില്‍ നിന്നും സ്വതന്ത്രമല്ല. ബ്രഹ്മത്തില്‍ നിന്നു വേറിട്ട്‌ അതിനൊരസ്തിത്വമില്ല. അതിനാലത്‌ നിലനില്‍ക്കുന്നില്ല.

രാമന്‍ പറഞ്ഞു: മഹാത്മാവേ അങ്ങിനെയാണെങ്കില്‍ , ഈ ലോകത്തിന്‌ ഇത്രയേറെ തന്മയീഭാവം വന്നതെങ്ങിനെ? 'കാണുന്നവന്‍ ' ഉള്ളിടത്തോളം 'കാണപ്പെടുന്നതുണ്ട്‌'. 'കാണപ്പെടുന്നത്‌' ഉള്ളിടത്തോളം 'കാണുന്നവനുമുണ്ട്‌'. ഇതു രണ്ടും ഇല്ലാതാവുമ്പോള്‍ മാത്രമാണ്‌ മുക്തി. ചെളിപുരളാത്ത ഒരു കണ്ണാടി എപ്പോഴും ഒന്നിനെയല്ലെങ്കില്‍ മറ്റൊന്നിനെ പ്രതിഫലിപ്പിച്ചുകൊണ്ടിരിക്കും. അതുപോലെ സാധകനില്‍ ഈ സൃഷ്ടി പ്രക്രിയ തുടര്‍ ന്നുകൊണ്ടേയിരിക്കും. എന്നാല്‍ 'സൃഷ്ടി' അവാസ്തവീകമാണെന്നു സാക്ഷാത്കരിച്ചു കഴിഞ്ഞാല്‍ പിന്നെ സാധകന്‍ ഇല്ല. പക്ഷേ ഈയൊരു സാക്ഷാത്കാരനിറവിലെത്തുക എളുപ്പമേയല്ല.

വസിഷ്ഠന്‍ പറഞ്ഞു: നിന്റെ സംശയങ്ങള്‍ കഥകളിലൂടെ ഞാന്‍ മാറ്റിത്തരാം. അതുമൂലം നിനക്ക്‌ സൃഷ്ടിയുടെ യാഥാര്‍ത്ഥ്യം സാക്ഷാത്കരിച്ച്‌ പ്രബുദ്ധമായ ഒരു ജീവിതം നയിക്കാം. 



വിവർത്തമേവ ധാവന്തി നിർവിവർത്താനി സന്തി ച
ചിദ്വേധിതാനി സർവാണി ക്ഷണാത് പിംഡീഭവന്തി ച (3/12/30)


വസിഷ്ഠന്‍ പറഞ്ഞു: ഉറങ്ങിക്കിടക്കുന്നവന്റെയുള്ളില്‍ സ്വപ്നങ്ങള്‍ പ്രത്യക്ഷമാവുന്നതുപോലെ അവിച്ഛിന്നമായ വിശ്വസത്ത്വത്തില്‍ സൃഷ്ടി പ്രകടിതമായതെങ്ങിനെയെന്ന് ഞാന്‍ വിശദമാക്കാം. ശാശ്വതഭാസുരമായ അനന്താവബോധത്തില്‍ നിന്നു സ്വയം ഉദ്ഭൂതമാണീ പ്രപഞ്ചം. ആ സത്തയില്‍ സ്വയം 'അറിയുന്ന വസ്തു' (ആത്മാവ്‌) അതിന്റെ 'സ്വരൂപത്തെ'ക്കുറിച്ച്‌ ആരാഞ്ഞതിന്റെ ഫലമായി ആകാശം എന്ന 'ഇടം' സംജാതമായി. കാലമേറെക്കഴിഞ്ഞ്‌ സൃഷ്ടിബോധം അനന്ത സത്തയില്‍ ശക്തിപ്രാപിക്കേ ജീവനായി വിശ്വാത്മാവ്‌ - ഹിരണ്യഗര്‍ഭം- അതില്‍ നിന്നുദ്ഭൂതമായി. അനന്തത അതിന്റെ പൂര്‍ണ്ണതയെ വെടിഞ്ഞ്‌ സ്വയം ജീവാത്മാവായി പരിമിതപ്പെട്ടതുപോലെ ആയിത്തീര്‍ന്നു.

അപ്പോഴും ബ്രഹ്മം മാറ്റമേതുമില്ലാതെ, അനന്തമായിത്തന്നെ നിലകൊണ്ടു. അകാശത്തില്‍ ശബ്ദം സ്വയമേവ മാറ്റൊലിക്കൊണ്ടു. പിന്നീട്‌ ജീവനില്‍ തുടര്‍സൃഷ്ടിക്കനിവാര്യമായ 'അഹങ്കാരം' ഉണര്‍ന്നു. അതേസമയം, 'കാല'വും ഉണ്ടായി. ഇതെല്ലാം ഉണ്ടാവുന്നത്‌ അനന്തതയില്‍ യാഥാർഥ്യത്തിലുണ്ടായ വ്യതിയാനങ്ങളായല്ല. ഹിരണ്യഗര്‍ഭത്തിലെ സൃഷ്ട്യുന്മുഖചിന്തയില്‍ മാത്രമാണീ സൃഷ്ടി. അതേപോലെ സൃഷ്ടിവിചാരത്താല്‍ വായുവുണ്ടായി; വേദങ്ങളും പിന്നീടുണ്ടായി. ഇതിനെയെല്ലാം വലയംചെയ്യുന്ന ബോധം ജീവാത്മാവായി മറ്റെല്ലാവിധ ഭൂതങ്ങള്‍ക്കും കാരണമായി. നിവാസികളോടുകൂടിയ പതിന്നാലുതരം ജീവിതാസ്തിത്വങ്ങളുണ്ട്‌. അവയും ബോധത്തിന്റെ സര്‍ഗ്ഗസൃഷ്ടികളാണ്‌. ഈ ബോധം 'ഞാന്‍ വെളിച്ചം' എന്നാലോചിക്കേ പ്രകാശസ്രോതസ്സുകളായ സൂര്യനും മറ്റും ഞൊടിയിടയില്‍ സൃഷ്ടമായി. അതുപോലെ ജലവും ഭൂമിയും സൃഷ്ടിക്കപ്പെട്ടു. 

ഈ അടിസ്ഥാന ഘടകങ്ങള്‍ (പഞ്ചഭൂതങ്ങള്‍ ) ഒന്നൊന്നിന്മേലും തിരിച്ചും പ്രവര്‍ത്തനം തുടങ്ങി അവ ക്രമത്തിൽ അനുഭവവങ്ങളും അനുഭവിക്കുന്നവരുമായി  മാറി. സമുദ്രോപരി കാണുന്ന വര്‍ത്തുളമായ അലകള്‍ പോലെ സകലമാന സൃഷ്ടികളും  അങ്ങിനെ  ഉണ്ടായി. വിശ്വപ്രളയത്തിനുമുന്‍പ്‌ , വേര്‍തിരിച്ചു വിടര്‍ത്തിയെടുക്കാനാവാത്തവണ്ണം ആ ഘടകങ്ങള്‍ പരസ്പരം നൂലിഴപാകിയിരുന്നു. "ഈ പ്രകടിത വസ്തുക്കള്‍ (പഞ്ചഭൂതങ്ങള്‍ ) എപ്പോഴും മാറ്റങ്ങള്‍ക്കു വിധേയമാവുമ്പോഴും ആ പരമസത്തയ്ക്കു മാറ്റമൊന്നുമില്ല. ബോധവുമായി നിരന്തരബന്ധം കൊണ്ട്‌ ഘടകവസ്തുക്കള്‍ ക്ഷണത്തില്‍ കൂടുതല്‍ പ്രത്യക്ഷസ്വഭാവമുള്ള ഭൌതീകവസ്തുക്കളായിത്തീരുന്നു." എങ്കിലും ഇതെല്ലാം ആ അനന്തബോധം തന്നെയാണ്‌. അത്‌ മാറ്റങ്ങള്‍ക്ക്‌ വിധേയമല്ല.



ജഗത: പംചകം ബീജം പംചകസ്യ ചിദവ്യയാ
യദ്ബീജം തത്ഫലം വിദ്ധി തസ്മാദ്ബ്രഹ്മമയം ജഗത് (3/13/9)

വസിഷ്ഠന്‍ തുടര്‍ന്നു: ആ പരംപുരുഷനില്‍ നിലകൊണ്ട  സ്പന്ദനം ഒരേസമയം ക്ഷോഭിതവും സമതുലിതവും ആയിരുന്നു. അതു കാരണം ആകാശവും വെളിച്ചവും ജഢത്വവും - അവ സൃഷ്ടിക്കപ്പെട്ടില്ല എങ്കിലും- അതില്‍ പ്രകടമായി. ബോധതലത്തില്‍ സംഭവിക്കുന്നവയായതിനാല്‍ ഇവയ്ക്ക്‌ 'അറിയപ്പെടുന്നതിന്റെ' ഗുണഗണങ്ങള്‍ സ്വായത്തമാണ്‌. അതേസമയം അവയെ 'അറിയപ്പെടുന്നവനും' സംജാതനായി. എല്ലാറ്റിനേയും പ്രകാശിപ്പിക്കുക എന്നത്‌ ബോധത്തിന്റെ സഹജശക്തിയാണ്‌. അതുകൊണ്ടതിനെ വിശ്വസാക്ഷി എന്നു വിളിക്കുന്നു. ഈ ബോധം സ്വയം 'അറിവും' 'അറിവാളി'യുമത്രേ. 

ഇത്തരം പരസ്പരബന്ധമുണ്ടാവുമ്പോള്‍ 'ഞാന്‍ ജീവന്‍ , ജീവാത്മാവ്‌' എന്ന തോന്നല്‍ ബോധത്തിലുദയം ചെയ്യുന്നു. 'അറിവിനു' വിധേയമായവയുമായി തുടര്‍ച്ചയായ താദാത്മ്യം മൂലം ശുദ്ധബോധത്തില്‍ 'അഹം'കാര ഭാവം ഉണ്ടാവുന്നു. പിന്നെ വിവേചന ബുദ്ധിയും യുക്തിവിചാരവും ഉണ്ടാവുന്നു. മനസ്സും മൂലഘടകങ്ങളും ഉണ്ടാവുന്നു. ഈ മൂലഭൂതങ്ങളുടെ ആവര്‍ത്തിച്ചുള്ള സങ്കലനം കൊണ്ട്‌ ലോകങ്ങള്‍ ഉണ്ടാവുന്നു. സ്വപ്നത്തിലെ നഗരദൃശ്യങ്ങള്‍ പോലെ ക്രമാനുഗതമായോ യാദൃശ്ചീകമായോ ഉണ്ടാവുന്ന മാറ്റങ്ങളിലൂടെ ഇക്കാണുന്ന എണ്ണമറ്റ രൂപങ്ങള്‍ ആവര്‍ത്തിച്ചു മൂര്‍ത്തീകരിക്കുകയാണ്‌. ഈ നിര്‍മ്മിതികള്‍ക്കൊന്നും ഉപകരണങ്ങളോ മണ്ണ്‍, ജലം, അഗ്നി തുടങ്ങിയ വസ്തുക്കളോ ആവശ്യമില്ല. കാരണം ബോധത്തിന്റെ സഹജഭാവമാണിതെല്ലാം. ബോധമാണിതിനെയെല്ലാം സ്വപ്നത്തിലെ നഗരങ്ങളെന്നവണ്ണം സൃഷ്ടിക്കുന്നത്‌. ഇത്‌ ശുദ്ധബോധം മാത്രമാണ്‌.

"പ്രപഞ്ചവൃക്ഷത്തിന്റെ വിത്തുകളാണ്‌ പഞ്ചഭൂതങ്ങള്‍ . അനാദ്യന്തമായ ബോധമാണ്‌ പഞ്ചഭൂതങ്ങളുടെ വിത്ത്‌. വിത്ത്‌ ഏതുപോലെയാണോ, അതുപോലെ ഫലവും (വൃക്ഷവും). അതിനാല്‍ വിശ്വം എന്നത്‌ പരബ്രഹ്മമല്ലാതെ മറ്റൊന്നുമല്ല." ഇങ്ങിനെ വിശ്വാവബോധം അതിന്റെ അനന്തപ്രഭാവത്താല്‍ വിശ്വനഭസ്സില്‍ നടത്തുന്ന ഒരിന്ദ്രജാലമാണീ പ്രപഞ്ചം. ഇതു സത്തല്ല. ഇതൊരിക്കലും സൃഷ്ടിക്കപ്പെട്ടിട്ടുമില്ല. മേല്‍പ്പറഞ്ഞ ഘടകങ്ങള്‍ പരസ്പരമുള്ള സങ്കലനം കൊണ്ട്‌ വസ്തുക്കളെ സൃഷ്ടിച്ചതായി കാണപ്പെടുന്നുവെങ്കിലും അവയെല്ലാം ആകാശക്കോട്ടകള്‍ പോലെ വെറും തോന്നല്‍ മാത്രമാണ്‌. അവയുടെ നിലനില്‍പ്പ്‌ വിശ്വാവബോധമെന്ന അടിത്തറയിലാണ്‌. അതുമാത്രമേ സത്യമായുള്ളു. 

പഞ്ചഭൂതാത്മകമായ ഈ ലോകം ആ ഘടകവസ്തുക്കളുടെ സൃഷ്ടിയാണെന്നു തെറ്റിദ്ധരിക്കരുത്‌. പരമാവബോധത്തിന്റെ സഹജപ്രഭാവം പഞ്ചഭൂതങ്ങളായി പ്രത്യക്ഷപ്പെടുന്നു എന്നു മാത്രം. ഭൂമി മുതലായ ഭൂതങ്ങള്‍ ബോധത്തില്‍ നിന്നു സ്വപനവസ്തുക്കള്‍പോലെ ഉയര്‍ന്നുവന്നു എന്നോ ഇവ അവിദ്യ കാരണം വിശ്വാവബോധത്തില്‍ ആരോപിക്കപ്പെടുന്ന വെറും കാഴ്ച്ചകള്‍ മാത്രമാണെന്നോ പറയാം. മഹാത്മാക്കള്‍ ഇങ്ങിനെയൊക്കെയാണ്‌ സത്യത്തെ ദര്‍ശിക്കുന്നത്‌ (സാക്ഷാത്കരിക്കുന്നത്‌).


അസത്യം സത്യസംകാശം ബ്രഹ്മാസ്തേ ജീവശബ്ദവത്
ഇത്ഥം സ ജീവശബ്ദാർത്ഥ: കലനാകുലതാം ഗത: (3/13/33)


വസിഷ്ഠന്‍ തുടര്‍ന്നു: ജീവന്‍ (ജീവാത്മാവ്‌) എങ്ങിനെ ഈ ശരീരത്തില്‍ നിവസിക്കാനിടയായി എന്നു ഞാന്‍ ഇനി പറഞ്ഞു തരാം. ജീവന്‍ ചിന്തിച്ചു: 'എനിക്ക്‌ അണു സ്വഭാവവും സ്ഥാനവും ആണുള്ളത്‌'. അങ്ങിനെ ജീവന്‍ അണുസ്വഭാവം കൈക്കൊണ്ടു. തെറ്റായി സങ്കല്‍പ്പിച്ചതിനാലാണ്‌ ജീവന്‍ അണുഭാവത്തില്‍ പ്രകടമായത്‌. ഒരുവന്‍ സ്വപ്നത്തില്‍ താന്‍ മരിച്ചതായും തനിക്ക്‌ മറ്റൊരു ശരീരമുള്ളതായും കാണുമ്പോലെ അതീവ സൂക്ഷ്മമായ ശുദ്ധ അവബോധഭാവത്തിലുള്ള ജീവാത്മാവ്‌ ഘനഭാവത്തോട്‌ താദാത്മ്യം പ്രാപിക്കുകമൂലം ഘനസാന്ദ്രമാര്‍ന്ന് നിലകൊണ്ടു.

കണ്ണാടിയില്‍ നിഴലിച്ചു കണുന്ന മല കണ്ണാടിയില്‍ നിലകൊള്ളുന്നതായി തോന്നും പോലെ ജീവന്‍ പുറത്തുള്ള വസ്തുക്കളേയും പ്രവര്‍ത്തനങ്ങളേയും പ്രതിഫലിപ്പിക്കുന്നു. അചിരേണ, ആ വസ്തുക്കള്‍ തനിക്കുള്ളിലാണെന്നു ചിന്തിക്കാന്‍ തുടങ്ങുന്നു. സ്വയം താനാണ്‌ 'കര്‍ത്താവ്‌' എന്നും അനുഭവങ്ങളുടെ 'ഭോക്താവ്‌' എന്നും കരുതുന്നു. ജീവനു കാണാന്‍ തോന്നിയപ്പോള്‍ ഘനശരീരത്തില്‍ കണ്ണുകള്‍ ഉണ്ടായി. അതുപോലെ ത്വക്ക്‌, ചെവി, നാക്ക്‌, മൂക്ക്‌, കര്‍മ്മേന്ദ്രിയങ്ങള്‍ എന്നിവ അതാത്‌ ആഗ്രഹങ്ങള്‍ ജീവനില്‍ ഉയരുകമൂലം സംജാതമായി. അവബോധമെന്ന അതിസൂക്ഷ്മശരീരമായ ജീവന്‍ , ബാഹ്യമായി ശാരീരികാനുഭവങ്ങളും, അന്തരീകമായി മാനസീകാനുഭവങ്ങളും സങ്കല്‍പ്പിച്ചാണ്‌ ഈ ശരീരത്തില്‍ നിവസിക്കുന്നത്‌. "അങ്ങിനെ അയദാര്‍ത്ഥമായതിനെ യാദാര്‍ത്ഥ്യമായിക്കണ്ട്‌ പരബ്രഹ്മം, സംഭ്രാന്തിയോടെ ജീവഭാവത്തില്‍ പ്രത്യക്ഷമായിരിക്കുന്നു."

പരിമിതപ്രഭാവവും ശരീരവുമുള്ള ജീവനെന്നു സ്വയം കരുതി പരബ്രഹ്മം പുറം ലോകത്തെ അജ്ഞാനത്തിന്റെ മറയിലൂടെ വിഷയവസ്തുവായി മനസ്സിലാക്കുന്നു. ചിലര്‍ അവനെ ബ്രഹ്മാവെന്നും മറ്റുചിലര്‍ വേറെപേരുകളിലും വിളിക്കുന്നു. ഇങ്ങിനെ ജീവന്‍ സ്വയം 'അതുമിതും' ആയി സങ്കല്‍പ്പിച്ച്‌ പ്രത്യക്ഷലോകമെന്ന മായാജാലവുമായി ബന്ധിക്കപ്പെടുന്നു. എന്ന്നാല്‍ ഇതെല്ലാം സങ്കല്‍പ്പങ്ങളും ചിന്തകളും മാത്രമാണ്‌. ഇപ്പോഴും ഒന്നും സൃഷിക്കപ്പെട്ടിട്ടില്ല; ശുദ്ധവും അനന്തവുമായ ആകാശം മാത്രമേ ഉണ്മയായുള്ളു. സൃഷ്ടാവായ ബ്രഹ്മാവിന്‌ മഹാപ്രളയത്തിനു മുന്‍പത്തേപ്പോലെ ലോകസൃഷ്ടിചെയ്യാന്‍ കഴിയില്ല, കാരണം ബ്രഹ്മാവ്‌ അപ്പോഴേ മുക്തിപദം പ്രാപിച്ചിരുന്നു. വിശ്വാവബോധം മാത്രമേ അന്നുമിന്നും ഉള്ളു. അതില്‍ ലോകങ്ങളില്ല, സൃഷ്ടികളുമില്ല. ബോധ സത്തിൽ സ്വയം പ്രതിഫലിക്കുന്നതാണ്‌ സൃഷ്ടികളായി കാണപ്പെടുന്നത്‌. തികച്ചും അയദാര്‍ത്ഥമായ ദു:സ്വപ്നം ഭവിഷത്തുകള്‍ ഉണ്ടാക്കുന്നതുപോലെ അവിദ്യയില്‍ ഈലോകം ഉണ്മയാണെന്നുള്ള തോന്നലുണ്ടാവുന്നു. ശരിയായ അറിവുണരുമ്പോള്‍ ഈ സാങ്കല്‍പ്പികലോകം മറഞ്ഞുപോകുന്നു. 



ഏവം ബ്രഹ്മ മഹാജീവോ വിദ്യതേന്താദിവർജിത:
ജീവകോടി മഹാകോടി ഭവത്യഥ ന കിംചന (3/14/35)


വസിഷ്ഠന്‍ തുടര്‍ന്നു: രാമ: ഞാന്‍ നേരത്തേ പറഞ്ഞപോലെ,  അഹംകാരവും അനുഭവദായികളായ അസംഖ്യം വസ്തുക്കളും നിറഞ്ഞ ഈ ലോകം സത്യത്തിൽ ഇല്ലാത്തതാണ്‌.  ഉള്ളത്‌ , പരം പൊരുളായ ബ്രഹ്മം മാത്രം. അതിനുമാത്രമേ നിലനില്‍പ്പുള്ളു. ശാന്തമായ സമുദ്രോപരി അന്തര്‍സംഘര്‍ഷത്താലും മറ്റും കാണപ്പെടുന്ന അലകള്‍പോലെ പരമ്പൊരുള്‍ താന്‍ 'ജീവന്‍ ' ആണെന്നു ചിന്തിച്ച്‌ സ്വയം ജീവഭാവം ഉയിര്‍ക്കൊള്ളുന്നു. ഉറങ്ങിക്കിടക്കുന്നയാള്‍ തനിക്കുള്ളില്‍ വൈവിദ്ധ്യമാര്‍ന്ന സൃഷ്ടികളെ (സ്വപ്നത്തില്‍ ) ഉണ്ടാക്കുന്നത്‌ ഒരിക്കലും തന്റെ സ്വത്വത്തെ നിരാകരിച്ചിട്ടല്ലാത്തതുപോലെ വെറുമൊരു ചിന്താശകലംകൊണ്ട്‌ (അല്ലെങ്കില്‍ ഇച്ഛകൊണ്ട്‌) പരബ്രഹ്മം എണ്ണമറ്റ സൃഷ്ടികള്‍ നടത്തുമ്പോഴും സ്വയം യാതൊരു മാറ്റങ്ങള്‍ക്കും വിധേയമാവുന്നില്ല. യാതൊരു കുറവും അതിനുണ്ടാവുന്നുമില്ല.

പദാര്‍ത്ഥങ്ങളുടെ രൂപവല്‍ക്കരണം തുടങ്ങിയ 'കറ'യൊന്നും പുരളാത്ത ശുദ്ധബോധസ്വരൂപമത്രെ വിശ്വാവബോധത്തിന്റെ വിരാട്‌ രൂപം. നിര്‍മ്മലബോധത്തില്‍ നിന്നുണ്ടായ ഈ വിരാട്‌ രൂപം ഉറങ്ങിക്കിടക്കുന്നവന്റെയുള്ളിലെ അന്തമില്ലാത്ത ഒരു സ്വപ്നത്തോടുപമിക്കാം. അതില്‍ രാജകൊട്ടാരങ്ങളും മറ്റു ജീവികളും ഉണ്ട്‌. ബ്രഹ്മാവു പോലും ഈ പരബ്രഹ്മത്തിന്റെ വെറുമൊരു ചിന്തയാണ്‌. വിശ്വാവബോധം സ്വന്തം അസ്തിത്വത്തെപ്പറ്റി ചിന്തിക്കുന്നതും മറ്റ്‌ പ്രത്യക്ഷമായ ദൃക്‌-ദൃശ്യ ദ്വന്ദങ്ങളും എല്ലാം വെറും സങ്കല്‍പ്പങ്ങള്‍ മാത്രം. അവയെല്ലാം നാമമാത്രമാണ്‌. അവ പെറ്റുപെരുകുന്നതും നാമങ്ങളില്‍ മാത്രം. ഈ വിരാട്‌ രൂപം വിശ്വാവബോധത്തില്‍ ചിന്താബന്ധുരമായി ഉദ്ഭവിച്ചതുപോലെ  മറ്റെല്ലാം ആ വിരാട്ടിന്റെ ചിന്തയിലാണുണ്ടായത്‌. ഒരു വിളക്കിലെ ദീപനാളത്തില്‍ നിന്നും കൊളുത്തുന്ന മറ്റുവിളക്കുകള്‍പോലെയത്രേ ഇത്‌. ആരുടെ ചിന്താ-സ്പ്ന്ദനങ്ങളാണോ ഇവയെ സൃഷ്ടിച്ചത്‌ അതുമായി ഇവയ്ക്ക്‌ വ്യത്യാസമൊന്നുമില്ല. വിരാട്‌ പുരുഷന്‍ എന്നത്‌ പരബ്രഹ്മം തന്നെ. അതുതന്നെയാണീ സൃഷ്ടികളെല്ലാം. സൃഷ്ടിയുടെ ഭാഗമാണ്‌ ജീവനും പഞ്ചഭൂതങ്ങളും അവയുടെ അവയുടെ അസംഖ്യം സമ്മിശ്രണങ്ങളും





Courtesy : http://sreyas.in/jeevanmukthar-yv42#ixzz2F5EtJSDg
http://yogavasishtamnithyaparayanam.blogspot.ca/2012/05/042-042.html


Sri Annamalai Swami Says

Sri Annamalai Swami was a disciple of Bhagavan Ramana Maharshi. Here we shall note down some sayings of Annamalai Swami. Annamalai Swami was a Liberated person in his own right and I believe that Bhagavan Ramana's essential teachings are best conveyed through the works of Annamalai Swami.
Here is a short index for this topic: (the post numbers are listed)

1. Dont Get Attached to Temporary Mental states of Bliss: 1
2. Ignore Mind : 2,3,4,5,6,9
3. You are already the Self: 7,14
4. Ribhu Gita/Shastras as Aid to Self Enquiry: 8
5. Handling vasanas:11,12
6. Understanding that I am Self is a Must: 11
7: conviction:12,13
8. You Do not Need An Experience:7,15
9. Why Dont I See/Recognize Self ?: 15
10. Continuous Meditation: 16
11. True Meaning of Samadhi: 17
12: Manonasha is not thoughtlessness: 18
13. World is a Dream, Treat it as a dream: 19

POST 1

Page 333 : living by the words of Bhagavan
Quote
Q: I feel that the bhakti path is an effortless way. When I enquire "Who am I" I feel that I must make a great effort to make the mind subside. The Bhakti path seems to be more sweet, more joyfull and more effortless.
A: It is always good to worship the guru, but abiding in the guru's teachings is far better. You follow the bhakti path if you want to but you should remember that its almost impossible for a devotee to judge whether he is making progress or not. you should not jump to the conclusion that you are not making any progress with your self inquiry simply because you find it hard to do. And you should not think tht you will make more progress as a bhakta simply because you find it easy to generate joyful states of mind.
The same consciousness which is within you and within bhagavan's form is within all forms. we must learn to contact this consciousness by being aware of this all the time.

Q: I know that Bhagavan is in all forms but some times I find it easier to feel his grace by concentrating on an image of him. Self inquiry is such hard work. One rarely finds blissful or peaceful doing it. sometimes i feel like treating myself to a little bliss by looking at bhagavan's picture for a while.
A: There is nothign wrong with looking at Bhagavan's picture. Thats a good practise. But you should not get sidetracked from our main objective which is establishing yourself as consciousness. dont get attached to states of bliss or give them priority over the quest for Self. If you become attached to peaceful or blissful states you may lose your interest in the main quest. It is good to feel blissful and peaceful but don’t indulge yourself in these states at the expense of self inquiry. If you realize the inner Self, if you realize that there is not an atom which is apart from Self, you will experience the real peace and bliss of the Self. You will be the peace or the bliss rather than being the experiencer of it. if you experience temporary states of peace or bliss in the mind, the experiencer of that peace or bliss will not want to subside into the Self and disappear.
Don’t get attached to mental peace. Go beyond it to the real peace which comes from being the Self

POST 2
Page 84 of Final Talks
Quote
What ever kind of thought arises, have the same reaction: 'Not me, not my business'. IT can be a good thought or a bad thought. Treat them the same way. To whom are these thoughts arising ? To You. That means you are not the thought.
You are the Self. Remain as the Self, and don't latch onto anything that is not the Self.

POST 3:

Page 86: Final Talks
Quote
Whatever thoughts come, ignore them. You have to ignore anything that is connected to the body-mind idea, anything that is based on the notion that you are the mind or the body. if you can do this, the raising of thought will not disturb or distract you. in a split second , it will run away.
All thoughts are distractiosn, including the thought ' i am meditating'. if you are the Self, darkness will not overcome you. what ever thoughts arise in that state wont affect you.

POST 4

Page 82 of final talks
Quote
Sadhana, effort and practise , and any ideas you may have about them, are concepts that can only arise when you believe that you are not the Self, and when you believe that you have to do something to reach the Self.
Even the sequence "to whom has this thought come? To me" is based on ignorance of the truth. Why? Because its verbalising a state of ignorance; its perpetuating an erroneous assumption that there is a person who is having troublesome thoughts. You are the Self not some make-believe person who is having thoughts


POST 5

Page 82, Final Talks
Quote
Remember , nothing that happens to mind is 'you', and none of it is your business. You dont have to worry about thoughts that rise up inside you.Its enough that you remember that the thoughts are not you.


POST 6:

Page 86 : Final Talks
Quote
Thoughts will come as long as the potential for them is inside you. Good thoughts, bad thoughts, they will keep coming.
There is nothing you can do about this flow, but at the same time, this flow of thoughts need not be a problem. Be the Self, be the peace that is your real nature, and it will not matter what comes up.


Post 7:

Page 292: living by the words of Bhagavan
Quote
Giving up the identity with the body and the mind is tapas, samadhi, dhyana and nishta.
Spiritual seekers have a very strange habit: they are always looking for a way to reach, attain,discover,experience, or realize the Self. They try many things because they cannot comprehend that they are already the Self. This is like running around looking for one's eyes with one's own eyes.
Why should you imagine that it is some new experience to be discovered or found ? You are the Self right now, and you are aware of it right now. Do you need a new experience to prove that you exist? The feeling "I am existing" is the Self. You pretend that you are not experiencing it, or cover it up with all kinds of false ideas, and then you run around looking for it as if it were something external to be reached or found. There is a story about someone like thus.
Once a king imagined that he was a poverty-striken peasant. He thought , "if I go and meet the king he may be able to help me by giving some money"
He searched for the king in many places but he could not find him anywhere. Ultimately he became very depressed because his search was not yeilding any results. One day he met a man on the road who asked him why he was so depressed.
He answered, " I am searching for the king. I think that he can solve all my problems and make me happy but I cant find him anywhere".
The man, who already recognized him, said with some astonishment, "But you yourself as the king!"
The king came to his senses and remembered who he was. His problems all ended the moment he remembered his real identity.
You may think that the king was fairly stupid but he had at least enough sense to recognize the truth when it was told to him.
The guru may tell his disciples a thousand times "You are the self, you are not what you imagine youself ot be", they all keep asking the guru for methods and routes to reach the place they are already are.


POST 8:

Page 293-294 living by the words of bhagavan
Quote
Q: Bhagavan said that repeating 'I am Self' or 'I am not the body' is an aid to enquiry but it does not constitute enquiry itself.
AS: The meditation "I am not the body or the mind, I am the immanent Self" is a great aid as long as one is not able to do self inquiry properly or constantly.
Bhagavan said, 'Keeping the mind in the heart is self-enquiry'. If you cannot do thys by asking "who am I?" or by taking the "I"-thought back to its source, then meditation on the awareness "I am the all pervasive Self" is a great aid.
Bhagavan often siad that we should read and study the Ribhu Gita regularly.
In Ribhu Gita its said: "That Bhavana "I am not the body, I am not the mind, I am Brahman, I am everything" is to be repeated again and again until it becomes natural state.
Bhagavan sat with us every day while we chanted extracts from Ribhu Gita which affirm the reality of the Self. Its true that he said that these repetitions are only an aid to self-enquiry, but they are very powerful aids.
By practising this way the mind becomes more and more attuned to the reality. When the mind has become purified by this practise its easier to take it back to the source and keep it there. when one is able to abide in the Self directly, one does not need aids like this. But if this is not possible these practises can definitely aid.







POST 9
Quote
How to give up this false idea that mind is real ?
Annamalai Swami Answers: the same way that you give up any wrong idea. you simply stop believing in it. if this does not happen spontaneously when u hear the truth from a teacher, keep telling yourself "i am not the mind, i am not the mind. There is no mind; there is no mind. consciousness alone exists". if you have firm conviction that this is the truth, one day this firm conviction will mature to the point where it becoems your direct experience.

POST 10:

Living by the Words of Bhagavan , pg 281
Quote
If you try to meditate without understanding that your real nature is Self, and Self alone, your meditation practise will only lead you to more mental bondage.
Bhagavan once said, 'To keep the mind in the Self, all you have to do is remain still'
To realize the Self you dont actually have to do anything except be still. Just give up the identifying with the mind and hold onto the Self. That is enough. Be still and cultivate the awareness 'I am the Self;the Self is all'. What difficulties can arise from doing a simple practise like this ?

POST 11:

Pg 282 of Living by the words of Bhagavan
Quote
Doing any sadhana without first understanding that the individual self is non-existent is self-indulgence. Its a form of spiritual entertainment in which the illusory "I" plays games with itself.
Saint Tayumanuvar once said,'Why all these maha yogas ? All these yogas are maya!'
When I say, 'Meditate on the Self' , I am asking you the be the Self, not think about it. Be aware of what remains when thoughts stop. Be aware of the consciousness that is the origin of all your thoughts. Be that consciousness. Feel that that is what you reall are. If you do this you are meditating on the Self. But if you cannot stabilise in that consciousness because your vasanas are too strong and too active , its beneficial to hold onto the thought 'I am Self, I am everything' If you meditate in this way you will not be cooperating with the vasanas that are blocking the Self-awareness. If you do not cooperate with the vasanas, sooner or later they are bound to leave you.
If this method does not appeal to you , then just watch the mind with full attention. Whenever the mind wanders, become aware of it. See how thoughts connect with each other and watch how this ghost called mind catches hold of your thoughts and says 'This is my thought'. Watch the ways of mind without identifying with them in any way. If you give your mind your full detached attention, you begin to understand the futility of all mental activities. Watch the mind wandering here and there , seeking out useless or unnecessary things or ideas which will ultimately create more misery for itself. Watching the mind gives us the knowledge of the inner processes. It gives us an incentive to stay detached from all our thoughts. Ultimately if we try hard enough, it gives us the ability to remain as consciousness , unaffected by transient thoughts

POST 12

pg 274 , of living by the words of bhagavan
Quote
The best mantra is "i am the self, everything is my Self. Everything is one" If you keep this in your mind all the time, Self will eventually reveal itself to you.
Dont be statisfied with rituals and other kindergarten techniques. If you are serious, head directly for the self. Hold onto it as tenaciously as you can and dont let anything or anyone loosen your grip.




POST 13:

Pg 260 of Living by the words of Bhagavan
Quote
You must generate the conviction, "I am the all-pervasive consciousness in which all bodes and minds in the world are appearing and disappearing. I am that consciousness which remains unchanged and unaffected by these appearances and disappearances ". Stabilise yourself in that  conviction. Thats all you need to do.


Post 14:

Living by the words of bhagavan , conversations
Quote
Q.: What is the easiest way to be free of the 'little self'?
Annamalai Swami: Stop identifying with it. If you can convince yourself, 'This little self is not really me,' it will disappear.

Q.: But how to do that?
AS.: The little self is something that only appears to be real. If you understand that it has no real existence it will disappear, leaving behind it the experience of the real and only Self. Understand that it has no real existence and it will stop troubling you.
Consciousness is universal. There is no limitation or 'little self' in it. It is only when we identify with and limit ourselves to the body and the mind that this false sense of self is born. If, through enquiry, you go to the source of the 'little self', you find that it dissolves into nothingness.

Q.: But I am very accustomed to feel 'I am this 'little self' '. I cannot break this habit merely by thinking 'I am not this 'little self''.
AS.: This 'little self' will only give way to the real Self if you meditate constantly. You cannot wish it away with a few stray thoughts. Try to remember the analogy of the rope which looks like a snake in twilight. If you see the rope as snake the real nature of the rope is hidden from you. If you only see the rope the snake is not there. Not only that - you know that there never was a snake there. (Then) the question of how to kill the snake disappears... If you can understand that this 'little self' never at any time had any existence outside your imagination, you will not be concerned about ways and means of getting rid of it.

Q.: It is all very clear but I feel I need some help. I am not sure that i can generate this conviction by myself.
AS.: The desire for assistance is part of your problem. Don't make the mistake of imagining that there is a goal to be reached or attained. If you think like this you will start looking for methods to practice and people to help you. This just perpetuates the problem you are trying to end. Instead, cultivate the strong awareness, 'I am the Self. I am That. I am Brahman. I am everything.'.. The best way to (stop believing the wrong ideas about yourself) is to replace them with ideas which more accurately reflect the real state of affairs. ...
The Self is always attained, it is always realized; it is not something that you have to seek, reach or discover. Your vasanas and all the wrong ideas you have about yourself are blocking and hiding the experience of the real Self. If you don't identify with these wrong ideas, your Self-nature will not be hidden from you.

POST 15:
Q: You say that everything is the Self, even maya. If this is so, why cant I see the Self clearly ? If this is so, why can't I  see the Self clearly ?
Why is it hidden from me ?

AS: Because you are looking in the wrong direction. You have the idea that the Self is something that you see or experience . This is not so. The Self is the Awareness or consciousness in which the seeing and the experiencing take place.
Even if you don't see the Self, the Self is still there. Bhagavan some times remarked humorously: "People just open a newspaper and glance through it. Then they sau , ' I have seen the paper'. But really they haven't seen the paper , they have only seen the letters without the paper, but people always forget the paper while they are reading the words "

Bhagavan would then use this analogy to show that while people see the names and forms that appear on the screen of consciousness, they ignore the screen itself. With this kind of partial vision its easy to come to the conclusion that all forms are unconnected with each other and separate from the peron who sees them. If people were to be aware of the consciousness instead of the forms that appear in it, they would realize that all forms are just appearances which manifest within the one invisible consciousness.

That consciousness is the Self that you are looking for. You can be that consciousness but you can never see it because its not something that is separate from you.

Pg: 265-6 of Annamalai Swami 's living by the words of bhagavan.
This is called Recognition.
POST 16:pg 271-2, Living by the words of bhagavan
      Continuous inhalation and exhalation are necessary for continuation of life. Continuous meditation is necessary for all those who want to stay in the Self.
You divide your life up into different activities: "I am eating", "I am meditating", "I am working", etc. If you have ideas like these you are still identifiying with the body. Get rid of all these ideas and replace them with the single thought , "I am Self", Hold onto that idea and dont let it go. Dont give these "I am the body" ideas any attention.
"I must eat now", "I will go to sleep now", "I will have a bath now", all thoughts like these  are I am the body thoughts. Learn to recognize them when they arise and learn to ignore them or deny them. Stay firmly seated in the Self and dont allow the mind to identify with anything that the body does.
POST 17

Here is a conversation between annamalai swami and Ramana , pg 234 of Living by the words of bhagavan.
Quote
"Does Samadhi mean that one is unaware of everything ?" , I asked.
"No," said Bhagavan. "Mediation will go on without our effort. That is Samadhi"
"Then what is Sahaja Samadhi ?", I asked.
Bhagavan answered by saying , " In that state meditation will always be going on. In that State the thought , 'I am meditating' or 'I am not meditating' will not occur".

I then asked Bhagavan about periods in meditation when I was only aware of an all-pervasive blankness.
"Sometimes nothing is seen", I said. "Is this good?"
Bhagavan did not seem to approve of all these states, "In the beginning", he said, "It is good if meditators meditate with Self Awareness".

The state of Sahaja Samadhi contined to intrigue me. A few weeks later I asked him another question about it, "Can one practise sahaja samadhi right from the beginning?"
Bhagavan replied by saying that one could.
"But how to practise it ", I asked. "And how does one practise nirvikalpa samadhi ? How many different kinds of samadhi are there ?"
"There is only one kind of Samadhi", Said Bhagavan , "not many kinds. To remain temporarily subsided in the reality without any thought is nirvikalpa Samadhi. Permanently abiding in the Self without forgetting it is Sahaja Samadhi. Both will give the same happiness"
Post 18:
This is From living by the words of bhagavan :

Page 267, conversations with Annamalai Swami
Quote
Nothing can cause bondage for the Jnani because his mind is dead. In the absence of mind he knows himself only as consciousness. Because the mind is dead, he is no longer able to identify himself with the body. But even though he knows that he is not the body, its a fact that the body is still alive. That body will continue to live, and the Jnani will continue to be aware of it, until its own karma is exhausted. Because the jnani is aware of the body, he will also be aware of the thoughts and vasanas that arise in that body. None of these vasanas has the power to cause bondage for him because he never identifies with them, but they do have the power to make the body behave in certain ways. The body of the jnani enjoys and experiences thses vasanas although the jnani himself is not affected by them. that is why its some times said that for the jnani there are bhoga vasanas but no bandha vasanas.

The bhoga vasanas differ from jnani to jnani. some jnanis may accumulate wealth, some may sit in silence; some may study the sastras while others may remain illiterate; some may get married and raise families but others may become celibate monks. it is the bhoga vasanas which determine the kind of lifestyle a jnani will lead. The jnani is aware of the consequences of these vasanas without identifying with them. Because of this he never falls back into samsara again.

The vasanas arise because of habits and practices of previous life times. that is why they differ from jnani to jnani. When vasanas rise in ordinary people who still identify with the body and the mind, they cause likes and dislikes. some vasanas are embraced whole heartedly  while others are rejected as being undesirable. These likes and dislikes generate desires and fears which in turn produce more karma. while you are still making judgements about what is good and what is bad, you are identifying with the mind and making new karmas for yourself. when new karma has been created like this, it means that you have to take another birth to enjoy it.

The jnani's body carries out all the acts which are destined for it. But because the jnani makes no judgements about what is good or bad, and because he has no likes and dislikes, he is not creating any new karma for himself. because he knows that he is not the body, he can witness all its activities without getting involved in them in any way. There will be no rebirth for the jnani because once the mind has been destroyed, there is no possibility of any new karma being created.


POST 19:

Annamalai Swami pg 24 of Final Talks
Quote
Everything we see in this waking state is a dream. These dreams are our thoughts made manifest. Bad thoughts make bad dreams and good thoughts make good dreams, and if you have no thoughts , you dont dream at all. But even if you do dream, you must understand that your dream is also the Self. You dont have to supress thoughts or be absolutely thoughtless to abide as the SElf. If you know that even your waking and sleeping dreams are the Self, then the thoughts and the dreams they produce can do on. They will not be a problem for you any more. Just be the Self at all times. In this state you will know that everything that appears to you is just a dream.

in pg 25, he further explains:
Quote
The waking state which you take to be real, is just an unfolding of dream that has appeared to you and minifested in front of you on account of some hidden desires or fears. Your vasanas sprout and expand miraculously , creating a whole waking-dream world for you. See it as a dream. Recognize that it is just an expansion of your thoughts. Dont lose sight of the Self, the substratum on which this vast believable dream is projected. IF you hold onto the knowledge "I am Self", you will know that the dreams are laso the Self, and you wont get entangled in them.

POST 20:

When the mind appears every morning don't jump to the usual conclusion, "This is me; these thoughts are mine." Instead, watch these thoughts come and go without identifying with them in any way. If you can resist the impulse to claim each and every thought as your own, you will come to a startling conclusion: you will discover that you are the consciousness in which the thoughts appear and disappear. You are allowed to run free. Like the snake which appears in the rope, you will discover that the mind is only an illusion which appears through ignorance or misperception.

You want some experience which will convince you that what I am saying is true. You can have that experience if you give up your life-long habit of inventing an 'I' which claims all thoughts as 'mine'. Be conscious of yourself as consciousness alone, watch all the thoughts come and go. Come to the conclusion, by direct experience, that you are really consciousness itself, not its ephemeral contents.

Clouds come and go in the sky but the appearance and disappearance of the clouds doesn't affect the sky. Your real nature is like the sky, like space. Just remain like the sky and let thought-clouds come and go. If you cultivate this attitude of indifference towards the mind, gradually you will cease to identify yourself with it.

You only have one real choice - Annamalai Swamy

  1. In every moment you only have one real choice: to be aware of the Self or to identify with the body and the mind.
     
  2. Self-inquiry must be done continuously. It doesn't work if you regard it as a part-time activity.
     
  3. Mind is just a Self-inflicted area of darkness in which the light of the Self has been deliberately shut out.
     
  4. The mind and the body are both inert. Any energy or peace you experience can only come from the Self. Drop the identification with the body. These experiences are making you too body-conscious. Just be aware of the Self and try to pay as little attention as possible to the body. The Self is pure energy, pure power. Hold onto that.
     
  5.  You have to keep up the enquiry, 'To whom is this happening?' all the time. If you are having trouble remind yourself, 'This is just happening on the surface of my mind. I am not this mind or the wandering thoughts.' Then go back into enquiry 'Who am I?'. By doing this you will penetrate deeper and deeper and become detached from the mind. This will only come about after you have made an intense effort.
     
  6. There is nothing wrong with looking at Bhagavan's picture. It is a very good practice. But you should not get sidetracked from you main objective which is establishing yourself as consciousness. Don't get attached to states of bliss or give them priority over the quest for the Self.
     
  7. If you can give up duality, Brahman alone remains, and you know yourself to be that Brahman, but to make this discovery continuous meditation is required. Don't allocate periods of time for this. Don't regard it as something you do when you sit with your eyes closed. This meditation has to be continuous. Do it while eating, walking and even talking. It has to be continued all the time.
     
  8. Continuous attentiveness will only come with long practice. If you are truly watchful, each thought will dissolve at the moment that it appears. But to reach this level of disassociation you must have no attachments at all. If you have the slightest interest in any particular thought, it will evade your attentiveness, connect with other thoughts, and take over your mind for a few seconds. This will happen more easily if you are accustomed to reacting emotionally to a particular thought
~Annamalai Swamy

Beginning Meditation - Swami Jnaneshvara Bharati

Beginning Meditation
by Swami Jnaneshvara Bharati 
swamij.com 

Below are a few simple, straightforward points about how to get started in beginning meditation. With practice and time, the rest of the process can build upon this basic practice. There is a challenge in describing beginning meditation. At one extreme of explaining beginning meditation it is possible that nothing is said about the depth of meditation, and one can stay stuck at the surface-most levels for years or decades. At the other extreme of describing beginning meditation it can sound so complicated that meditation seems impossible. Throughout this website there are many explanations that expand on the entire process of meditation. However, it all rests on the foundation of beginning meditation, the principles of which also apply to the later, more advanced stages.
BEGINNING MEDITATION:
  1. Stretch the body: It's very useful to do a few stretches before sitting for meditation. It need not be a lengthy process, but can be longer if you wish. Even a few minutes or literally a few seconds can help. The main emphasis is on the spine and neck, bending sideways, forward and backward, and twisting both left and right. Even if you don't do a series of stretches, a few simple stretches while sitting on your meditation seat is helpful.
  2. Sit straight: If you are sitting straight the weight of the body is evenly distributed. Gravity holds the body in place without leaning or falling to the left or right, or to the front or back. This amazingly simple principle is a great aid to meditation. Sitting "straight" means having a natural curve in the spine. It can take some time to develop a good sitting posture. Use the posture that is comfortable for you, such as sitting on a chair if sitting on the floor does not feel right.
  3. Reflect on your day or life: For the first couple minutes intentionally give your mind the time to chatter about the activities you've been doing in daily life. This is not to get involved in a worry session, but giving the mind time to run on its own will help it to naturally settle down. It's also nice to take a minute to quietly reflect on your spiritual purpose of life, however you might personally think of that.
  4. Be aware of the Body: Bring your attention to your body. Explore the body as if you are really curious about it. Do it with your eyes closed, using your inner attention. Mostly this involves the cognitive sense of touch, as you "feel" your body. Go through all of the parts: head, arms, trunk and legs. There are many systematic methods you can learn, but the important thing is to actually explore, as if you are an interior researcher. There's no need to say words like "relax, relax," as the exploration itself will naturally relax the body. If this feels really comfortable to you, your whole meditation time can focus on this body awareness. Some people like to do this style for months or years even though it is a beginning meditation. While it misses the greater depth of meditation, it can be extremely useful for stress reduction, as you repeatedly bring your attention back to the body when the mind wanders. If it feels comfortable, and if you want, go on to breath meditation after several minutes with the body.
  5. Be aware of the Breath: Breath awareness is one of the finest focal points for beginning meditation. Interestingly, breath awareness can also be an extremely subtle, advanced meditation if attention is allowed to deepen into and through the subtle energies at the root of breath. With beginning meditation, it is easiest to just feel the air flow at the nostrils. This is the cognitive sense of touch, with which you feel the air come in, and then feel it go out. It's useful to also eliminate and jerkiness or irregularities, allowing the breath to be smooth. So too, it is useful to allow the breath to be comfortably slow, though not trying too hard at this. Above all, gently eliminate any pause in the transitions between breaths, allowing one to gently flow into the next. It's like a little game of seeing just how smooth and continuous you can make it flow. In beginning meditation, we might say that having different techniques of breathing is most important, but the actual techniques rest on the solid foundation of awareness. Therefore, it is breath awareness itself that is the most important part of beginning meditation. The rest will come in time.
  6. Concentrate the Mind: Breath awareness alone can be a quite sufficient focal point for the mind. Please know that there is a sort of debate going on between approaches to meditation. Some say you should concentrate the mind, and others say you should not do that, allowing the mind to just wander wherever it wants. For most people, a blending of these two approaches is most useful. At first, in beginning meditation, you focus on the body, as described above. Then comes concentration on the breath, such as breath awareness at the nostrils. If you feel comfortable with it, you can go on to hold attention in the space between the breasts, the heart chakra, or the space between the eyebrows, the ajna chakra. There are many choices one has about the object of concentration, but the principle is the same. Once again, one of the most straightforward "objects" of meditation is the breath. The Soham Mantra is very useful in practicing breath awareness, if that feels comfortable to you. (Soham Mantra)
  7. Witness the flow of thoughts: While the mind is focused, you can also let the thoughts in the mind field flow without interruption. It's somewhat like driving a car, where your eyes are on the road, but you awareness is taking in all of the other activities in your periphery vision. We all do this often in our daily lives in this and many other ways. Even in beginning meditation one can cultivate this stance of gently focusing the mind while witnessing the other thoughts flow in the mind. They flow, but are not distracting or disturbing. This can seem quite difficult, but it really is not. As long as we remember the simplicity, like driving a car and seeing the periphery, we can stay focused and still witness the inner process of mind. Starting this practice even in beginning meditation goes a long way in setting the stage for advanced meditation. Remember to keep the mind focused in that one location or space, one that one object, such as breath, allowing those other thoughts to do as they wish, while you remain a neutral witness.
  8. Reverse the process to end: When meditation is finished, it is extremely useful to end the meditation by reversing the process, coming "out" the same way you came "in." This may take a minute or less. So, for example, if you were meditating in the heart center, you briefly come back to the breath at the nostrils. Then you come back to the whole of the body. Then you gently open your eyes. Then you slowly move your body once again, being mindful to bring the experience of meditation outward with you.
SOME OTHER USEFUL POINTS FOR BEGINNING MEDITATION:
  1. Same Time and Place: Consistency is very useful to forming a good meditation habit. People often complain of not having "discipline." If meditation is a habit, then no discipline is needed. We go to work, eat meals, and do many other things regularly for the simple reason that we have formed the habit. Understanding that principle is extremely useful in beginning meditation. It's not really so hard to do.
  2. One minute will help: This is not to try to create some "one minute meditation" method, but far more important than the duration of meditation is that fact that you give yourself a moment just for yourself, for stillness and quiet. There are surely times where you feel "I don't have time," but there is always time to sit for a minute, close the eyes, and remember. It is not duration that develops meditation as a habit, but frequency, and the ideal frequency is every day, even from very in beginning meditation.
  3. Comfortable place: Create a comfortable space in your home for meditation. It may be a separate room used only for meditation or a quiet space in a less busy room of the house. Make it a simple place or seat, but allow yourself to customize it, to make it your own private sanctuary. While meditation is an inner process, you may enjoy having close at hand certain objects that help you feel comfortable. All of life will come to revolve around that one special place.
  4. One seat: Use only one cushion, blanket or chair, using the same one each time. Allow this seat itself to become a "home base" of sorts. Your mind will come to know it as a special place to visit, as you carry this memory with you during the day. It gives a focal point to the 24 hours in the day. Use that cushion or chair only for the purpose of meditation if possible. For example, if it's a chair in a bedroom don't use it as a storage place. That forms a special relationship in the mind that is useful for developing a good beginning meditation habit. Some people like to have a thin cloth put on top of the seat so that this cloth can be taken along when going to some other location, such as when traveling far from home.
  5. Cleaning: It's great to bathe before meditation, and to empty the bowels and bladder. Even a splash of water on the face or washing your face with a wash cloth can feel good.
  6. Time after food: Allow some time to pass after eating before meditation. Ideally this should be several hours. However, with beginning meditation people often find that life is not so organized yet. We need to be realistic about meditation. If you feel like sitting quietly after a meal, there's no need to walk around waiting for time to pass. Just go ahead and sit quietly for a few minutes.
  7. Keep it simple: With beginning meditation one of the most important points is to keep it simple. Even reading through the suggestions in this article can start to make it sound complicated, which it is not. If we make a simple habit of showing up at the same time and place each day, that habit will allow the practices to expand over time.
May your meditations bring you peace, happiness and bliss....