ദേഹബുദ്ധ്യാ തു ദാസോഹം
ജീവബുദ്ധ്യാ ത്വദംശകഃ
ആത്മബുദ്ധ്യാ തമേവാഹം
ഇതി മേ നിശ്ചിതാ മതിഃ
DEHA BUDDHYA TU DASO HAM-
JIVA BUDDHYA TVAD AMSAKAH:
ATMA BUDDHYA TVAM EVAHAM
ITE ME NISCITA MATIH:
My body, Your servant
Subtle body, Your hands
And the Self is one and the same as You
This is my truth and practice
ദേഹമെന്നോര്ക്കില് ദാസനാം
ജീവനെന്നാകില് നിന്നംശമാം
ആത്മാവെങ്കില് നീ തന്നെയാം
എന്നതെനിക്കു നിശ്ചയം
തത്വമസി
https://soundcloud.com/nairjay/dehabudhya-tu-dasoham
Hanuman Meditation.
YOU ARE THAT meditation
ജീവബുദ്ധ്യാ ത്വദംശകഃ
ആത്മബുദ്ധ്യാ തമേവാഹം
ഇതി മേ നിശ്ചിതാ മതിഃ
DEHA BUDDHYA TU DASO HAM-
JIVA BUDDHYA TVAD AMSAKAH:
ATMA BUDDHYA TVAM EVAHAM
ITE ME NISCITA MATIH:
My body, Your servant
Subtle body, Your hands
And the Self is one and the same as You
This is my truth and practice
ദേഹമെന്നോര്ക്കില് ദാസനാം
ജീവനെന്നാകില് നിന്നംശമാം
ആത്മാവെങ്കില് നീ തന്നെയാം
എന്നതെനിക്കു നിശ്ചയം
തത്വമസി
https://soundcloud.com/nairjay/dehabudhya-tu-dasoham
Hanuman Meditation.
1. Clean your body by taking a shower, brush your teeth or wash your hands, feet, mouth and face. Take a seat in the pooja room/seat with intention to go deep inside to your heart space. Take a moment to Rejoice. How precious is this human life that lets us see and enjoy the heaven inside us. Settle the body in its natural state imbued with the three qualities of relaxed ease, stillness and vigilance.
2. Withdraw your attention from your surroundings and give your full moment to moment attention to the physical sensations within the field of your body. Release any tension that you might find with an inaudible sigh on the exhalation. Have a half smile on your face. Have your eyes closed or half open but full of love and relaxation. And just for a few moments shift your attention to the physical sensations of the breath as it enters and leaves the rim of your nostrils. Let the breathing be natural and follow the exhalation to the endpoint. Do this for few minutes till you are completely relaxed.
3. Main Step: Imagine you are Hanuman and shift your attention deep into to the silent luminous heart space, and see Sita Ram dwelling there radiating Peace Happiness and wisdom. Rejoice and fill your heart with Gratitude, Love, Harmony, Patience, and Admiration for Lord Sita Ram. Chant one of the following verses internally for few minutes (or externally, Bhaavam is more important than the words)
ദേഹബുദ്ധ്യാ തു ദാസോഹം
ജീവബുദ്ധ്യാ ത്വദംശകഃ
ആത്മബുദ്ധ്യാ തമേവാഹം
ഇതി മേ നിശ്ചിതാ മതിഃ
DEHA BUDDHYA TU DASO HAM-
JIVA BUDDHYA TVAD AMSAKAH:
ATMA BUDDHYA TVAM EVAHAM
ITE ME NISCITA MATIH:
My body, Your servant
Subtle body, Your hands
And the Self is one and the same as You
This is my truth and practice
ദേഹമെന്നോര്ക്കില് ദാസനാം
ജീവനെന്നാകില് നിന്നംശമാം
ആത്മാവെങ്കില് നീ തന്നെയാം
എന്നതെനിക്കു നിശ്ചയം
4. Our main practice this session is settling the mind in its natural state in which appearances arise abide for a while and then disappear again. Keep your still point of awareness attentive to whatever arises in the mind space/heart space. And then just watch it arise abide for a while and then dissolve again into the space of the mind/heart. Do not grasp any appearances. Be like a gate keeper watching guests coming in and out. There should not be any struggling or doership.
5. If you find that your awareness is going off in motion and engaged in one of these appearances in mind, Relax, Release and Return to the Main Step and then to the still point of awareness from which you are witnessing the parade of appearances in the space of the mind. This doesn't mean expelling the thought itself by force, you are just witnessing whatever arises without identifying with it without preferring that it stay or go. Whatever arise in the mind weather pleasant or unpleasant just let them be.
6. Let your awareness be like an eagle gliding into the wind continually adjusting its wings and continually adjust your awareness for dullness if appears or excitation if that appears. If watchfulness alerts that your still point of attention has gone off in distraction, relax, rejoice (for catching the thief) release and return to that still point where awareness holds its own ground. You are simply an observer impassively witnessing events as they arise abide for a while and then dissolve again. Your awareness is stillness in the middle of motion.
7. Ending of meditation. Rejoice again for these moments. Fill your heart with Gratitude, Compassion, Patience, Tolerance, Acceptance and Admiration. See any sentient or non-sentient beings as someone or something send to you by Sita Ram.
ശങ്കരാചാര്യര് രചിച്ച ഹനുമത് പഞ്ചരത്നം.
വീതാഖില വിഷയേച്ഛം ജാതാനന്ദാശ്രുപുളകമത്യച്ഛം
സീതാപതിദൂതാദ്യം വാതാത്മാജമദ്യഭാവയേ ഹൃദ്യം
കാമ മോഹാദികള് വെടിഞ്ഞു ഹൃദയസംശുദ്ധിയോടെ ശ്രീരാമചന്ദ്രനെ പ്രാര്ഥിച്ചു ആനന്ദക്കണ്ണീര് പൊഴിച്ച് പുളകിതഗാത്രനായ നിര്മ്മലസ്വരൂപനും ശ്രീരാമന്റെ സുപ്രധാന ദൂതനുമായ ആഞ്ജനേയനെ ഞാന് മനസ്സില് ധ്യാനിക്കുന്നു.
തരുണാരുണമുഖകമലം കരുണാരസുപൂരപൂരിതാ പാംഗം
സഞ്ജീവനമാശാസേ മഞ്ജുള മഹിമാനമഞ്ജനാഭാഗ്യം
ഉദയാര്ക്കപ്രഭപോലെ മുഖകമലശേഭയുള്ളവനും, ആശ്രയിക്കുന്നവരെ കരുണയോടെ കടാക്ഷിക്കുന്നവനും, മഹാനും, മനോഹരനും അഞ്ജനാദേവിയുടെ സൌഭാഗ്യവുമായിരിക്കുന്ന ഹനൂമാന് എന്റെ ആശ്രയകേന്ദ്രമാണ്.
ശംബരവൈരിശരാതിഗമംബുജദള-വിപുലലോചനോദാരം
കംബുഗളമനിലദിഷ്ടം വിംബ-ജ്വലിതോഷ്ടമേകാമവലംബേ
കാമബാണങ്ങളെ തോല്പ്പിച്ചവനും വിശാലമായ കമലദള നയനങ്ങളുള്ളവനും, ഉദാരനും ശംഖുപോലെ അഴകാര്ന്ന ഗളവും, ചുവന്നു തുടുത്ത കവിള്ത്തടങ്ങളും, അധരങ്ങളുമുള്ളവനും, വായുദേവന്റെ ഭാഗ്യ ഫലവുമായ ആഞ്ജനേയനെ ഞാന് അഭയം പ്രാപിക്കുന്നു.
ദൂരികൃതസീതാര്ത്തി: പ്രകടീകൃത-രാമവൈഭവസ്ഫൂര്ത്തി:ദാരിതദശമുഖ കീര്ത്തി: പുരതോ
മമ ഭാതു ഹനുമതോമൂര്ത്തി:
സീതാദേവിയുടെ ഹൃദയവ്യഥ അകറ്റിയവനും, ശ്രീരാമചന്ദ്രന്റെ ഐശ്വര്യത്തിന്റെ പ്രതിരൂപമായി വിളങ്ങിയവനും, ദശകണ്ഠനായ രാവണരാക്ഷസന്റെ കീര്ത്തിയെ നശിപ്പിച്ചവനുമായ ശ്രീ ഹനൂമാന് എന്റെ മുന്നില് പ്രത്യക്ഷനായാലും.
വാനരനികരാദ്ധ്യക്ഷം ദാനവകുല-കുമുദരവികരസദൃക്ഷം
ദീനജനാവനദീക്ഷം പാവനതപ:-പാകപുഞ്ജമദ്രാക്ഷം.വാനരസേനാനായകനും, രാക്ഷസകുലമാകുന്ന ആമ്പല്പ്പൊയ്കക്ക് സൂര്യകിരണസദൃശനും ജനരക്ഷയില് ബദ്ധശ്രദ്ധനും വായുദേവന്റെ പ്രാര്ത്ഥനയുടെ പരിണതഫലവുമായ ആഞ്ജനേയനെ ഞാന് ദര്ശിച്ചു.
ഏതത് പവനസുതസ്യ സ്തോത്രം യ: പഠതി പഞ്ചരത്നാഖ്യം
ചിരമിഹ നിഖിലാന് ഭോഗാന് മുക്ത്വാ ശ്രീരാമ ഭക്തിഭാഗ് ഭവതി
പവനസൂനുവായ ഹനുമാന്റെ പവിത്രമായ ഈ പഞ്ചരത്ന സ്തോത്രം ഭക്തിയോടെ സ്തുതിക്കുന്നവര് ദീര്ഘകാലം സമസ്ത സൌഭാഗ്യങ്ങളോടുംകൂടി വാഴുന്നതിന് ശ്രീരാമന് കൃപാകടാക്ഷം നല്കി അനുഗ്രഹിക്കുന്നതാണ്.
വീതാഖില വിഷയേച്ഛം ജാതാനന്ദാശ്രുപുളകമത്യച്ഛം
സീതാപതിദൂതാദ്യം വാതാത്മാജമദ്യഭാവയേ ഹൃദ്യം
കാമ മോഹാദികള് വെടിഞ്ഞു ഹൃദയസംശുദ്ധിയോടെ ശ്രീരാമചന്ദ്രനെ പ്രാര്ഥിച്ചു ആനന്ദക്കണ്ണീര് പൊഴിച്ച് പുളകിതഗാത്രനായ നിര്മ്മലസ്വരൂപനും ശ്രീരാമന്റെ സുപ്രധാന ദൂതനുമായ ആഞ്ജനേയനെ ഞാന് മനസ്സില് ധ്യാനിക്കുന്നു.
തരുണാരുണമുഖകമലം കരുണാരസുപൂരപൂരിതാ പാംഗം
സഞ്ജീവനമാശാസേ മഞ്ജുള മഹിമാനമഞ്ജനാഭാഗ്യം
ഉദയാര്ക്കപ്രഭപോലെ മുഖകമലശേഭയുള്ളവനും, ആശ്രയിക്കുന്നവരെ കരുണയോടെ കടാക്ഷിക്കുന്നവനും, മഹാനും, മനോഹരനും അഞ്ജനാദേവിയുടെ സൌഭാഗ്യവുമായിരിക്കുന്ന ഹനൂമാന് എന്റെ ആശ്രയകേന്ദ്രമാണ്.
ശംബരവൈരിശരാതിഗമംബുജദള-വിപുലലോചനോദാരം
കംബുഗളമനിലദിഷ്ടം വിംബ-ജ്വലിതോഷ്ടമേകാമവലംബേ
കാമബാണങ്ങളെ തോല്പ്പിച്ചവനും വിശാലമായ കമലദള നയനങ്ങളുള്ളവനും, ഉദാരനും ശംഖുപോലെ അഴകാര്ന്ന ഗളവും, ചുവന്നു തുടുത്ത കവിള്ത്തടങ്ങളും, അധരങ്ങളുമുള്ളവനും, വായുദേവന്റെ ഭാഗ്യ ഫലവുമായ ആഞ്ജനേയനെ ഞാന് അഭയം പ്രാപിക്കുന്നു.
ദൂരികൃതസീതാര്ത്തി: പ്രകടീകൃത-രാമവൈഭവസ്ഫൂര്ത്തി:ദാരിതദശമുഖ കീര്ത്തി: പുരതോ
മമ ഭാതു ഹനുമതോമൂര്ത്തി:
സീതാദേവിയുടെ ഹൃദയവ്യഥ അകറ്റിയവനും, ശ്രീരാമചന്ദ്രന്റെ ഐശ്വര്യത്തിന്റെ പ്രതിരൂപമായി വിളങ്ങിയവനും, ദശകണ്ഠനായ രാവണരാക്ഷസന്റെ കീര്ത്തിയെ നശിപ്പിച്ചവനുമായ ശ്രീ ഹനൂമാന് എന്റെ മുന്നില് പ്രത്യക്ഷനായാലും.
വാനരനികരാദ്ധ്യക്ഷം ദാനവകുല-കുമുദരവികരസദൃക്ഷം
ദീനജനാവനദീക്ഷം പാവനതപ:-പാകപുഞ്ജമദ്രാക്ഷം.വാനരസേനാനായകനും, രാക്ഷസകുലമാകുന്ന ആമ്പല്പ്പൊയ്കക്ക് സൂര്യകിരണസദൃശനും ജനരക്ഷയില് ബദ്ധശ്രദ്ധനും വായുദേവന്റെ പ്രാര്ത്ഥനയുടെ പരിണതഫലവുമായ ആഞ്ജനേയനെ ഞാന് ദര്ശിച്ചു.
ഏതത് പവനസുതസ്യ സ്തോത്രം യ: പഠതി പഞ്ചരത്നാഖ്യം
ചിരമിഹ നിഖിലാന് ഭോഗാന് മുക്ത്വാ ശ്രീരാമ ഭക്തിഭാഗ് ഭവതി
പവനസൂനുവായ ഹനുമാന്റെ പവിത്രമായ ഈ പഞ്ചരത്ന സ്തോത്രം ഭക്തിയോടെ സ്തുതിക്കുന്നവര് ദീര്ഘകാലം സമസ്ത സൌഭാഗ്യങ്ങളോടുംകൂടി വാഴുന്നതിന് ശ്രീരാമന് കൃപാകടാക്ഷം നല്കി അനുഗ്രഹിക്കുന്നതാണ്.
Really Really a wonderful blog...a blog for searching the truth.....
ReplyDeleteദേഹബുദ്ധ്യാ തു ദാസോഹം എന്ന് തുടങ്ങുന്ന ശ്ലോകം ഏത് ഗ്രന്ഥത്തില് വരുന്നതാണ്?
ReplyDeleteExcellent
ReplyDelete